samenwerking

Verwarde daklozen beter helpen

De Kessler Stichting en Parnassia werken samen om de zorg voor verwarde mensen te verbeteren. Bij de opvang melden zich dagelijks 100 mensen die geen onderdak hebben.

‘Sommigen zijn er voor het eerst maar de meesten komen hier wel voor enkele maanden’, zegt Bram Schinkelshoek van de Kessler Stichting. ‘Een steeds groter aantal van hen kampt met meerdere problemen en er in meer dan 60% sprake is van een psychische stoornis. ’Dat bleek uit het onderzoek ‘De keten is zoek’ dat we eind vorig jaar hebben laten uitvoeren.

We houden steeds meer mensen binnen om te voorkomen dat ze verward op straat zwerven.’ Jurgen Verbeeck, bestuurder bij Parnassia ‘we brengen onze psychiatrische kennis en ervaring graag in. We hebben een zogenaamd Top Team dat wekelijks hulp en ondersteuning biedt aan de cliënten in de nachtopvang. We werken al jaren samen maar hebben onze samenwerking geïntensiveerd, het is nodig gezien de zorg die mensen nodig hebben.’ Met een handdruk, voor een schilderij waarop de onlangs overleden straatmuzikant Chuck Dealy te zien is, werd de samenwerkingsovereenkomst bezegeld.

Foto: Bram Schinkelshoek, bestuurder Kessler Stichting en Jurgen Verbeeck, bestuurder Parnassia