button fusiepagina
Werken van kunstenaars met syndroom van Korsakov voor Kessler Stichting

Op vrijdag 4 oktober werden tijdens Art The Hague in de stand van Saffier twee tweeluiken van atelier ‘Art To Remember’ overhandigd aan directeur Bram Schinkelshoek van de Kessler Stichting, door Renate Volkert van Saffier en beeldend kunstenares Barbera Sterk.

De kunstenaars van atelier ‘Art To Remember’ hebben allemaal het syndroom van Korsakov, een blijvende geheugenstoornis die voornamelijk veroorzaakt wordt door vitamine B1-tekort, meestal het gevolg van te weinig gevarieerd eten bij chronisch alcoholmisbruik. Het kenmerkt zich door desoriëntatie, vooral in tijd, en stoornissen in met name het kortetermijngeheugen. De maatschappij reageert vaak negatief op mensen met dit syndroom, terwijl iedereen het kan overkomen. Domus Nostra in Den Haag is de thuishaven van deze kunstenaars, een kleinschalig wooncentrum waar begeleiding en behandeling aan bewoners met Korsakov wordt geboden. Het centrum maakt deel uit van Saffier, een zorgorganisatie uit Den Haag, die samen met enkele andere zorggroepen het initiatief heeft genomen voor het Korsakov Kenniscentrum.

Kunstwerken gemaakt van papiercollages

In 2017 heeft beeldend kunstenares Barbera Sterk samengewerkt met kunstzinnig therapeute Renate Volkert van Saffier en de kunstenaars Christel, Nouria, Anneke, Ruth, Joop, Jan, Peter en Peet. Gezamenlijk hebben ze twee grote kunstwerken gemaakt van papiercollages, een techniek die Sterk zelf ook toepast. In de werken zijn de handtekeningen van iedereen terug te vinden. Een verborgen getekend hartje met daarin bijvoorbeeld ‘Peter loves Ruth’. Een toren die plotseling stopt, een schoenenwinkel (één van de kunstenaars is schoenverslaafd), een slijter, het begin van hun samenzijn en een bekende voetbalclub staan allemaal centraal. Zelfs de kunstenaars zélf zijn terug te vinden.

Dit soort kunst geeft onze gebouwen kleur

Volgens Bram Schinkelshoek, directeur van de Kessler Stichting, past de aankoop van de twee kunstwerken in het beleid van de organisatie. “Ze zijn gemaakt door sociale kunstenaars en passen goed bij de andere werken die er sinds de opening van ons hoofdgebouw in 2012 hangen. Dit soort kunst geeft onze gebouwen letterlijk en figuurlijk kleur”, aldus Schinkelshoek. “Bij de selectie heeft ook meegespeeld dat de werkstukken de stad Den Haag als inspiratie hebben gebruikt. Onze stad!” De twee kunstwerken zullen op korte termijn permanent geëxposeerd worden in de hoofdcorridor van het nieuwe Kessler gebouw aan de De La Reyweg 530 in Den Haag, zodat ze voor iedereen te zien en te beleven zijn.

Op de foto: de kunstwerken met van links naar rechts beeldend kunstenares Barbera Sterk, kunstzinnig therapeute Renate Volkert van Saffier en directeur Bram Schinkelshoek van de Kessler Stichting.