Jutten op het strand met Juttersgeluk

Kessler Stichting en Juttersgeluk op het strand.

Juttersgeluk en de Kessler Stichting starten een unieke samenwerking. Door deze samenwerking ontstaat een mooie aanvulling op de al bestaande werkprojecten van de Kessler Stichting waarbij cliënten deelnemen aan dagbesteding.

De dagbesteding bij de Kessler Stichting is gevarieerd en heeft als gemeenschappelijk kenmerk duurzaamheid waarbij het hergebruik van materiaal voorop staat. Zo wordt bij de Houtwerkplaats gewerkt met steigerhout en bij Pakkie Deftig vintage kleding en boeken verkocht.

In de regio Haarlem heeft Juttersgeluk zich ontwikkeld tot expert in het verbinden van meerdere maatschappelijke doelstellingen in één initiatief. Gestart vanuit betrokkenheid bij de natuur en het milieu waarbij steeds meer het sociaal maatschappelijke aspect van deelname door kwetsbare mensen bij is gekomen. Door het jutten van (plastic) afval en van de bruikbare grondstoffen weer nieuwe producten te maken, zien deelnemers de waarde die zij zelf direct bijdragen.

Het is voor ieder mens belangrijk een gevoel van meerwaarde te hebben en een bijdrage te kunnen leveren aan de maatschappij, vaak via betaald werk of vrijwilligerswerk. Dit geldt ook voor kwetsbare mensen die belemmeringen ondervinden in het dagelijks leven. Wanneer betaald werk of vrijwilligerswerk (nog) niet mogelijk is, is arbeidsmatige dagbesteding vaak een goed alternatief. Dagbesteding is een belangrijk middel om cliënten hun tijd zinvol te kunnen laten besteden. Behalve het oefenen en ontwikkelen van allerlei vaardigheden, is het ook belangrijk dat mensen buiten de deur komen, anderen ontmoeten en merken dat ze ook meetellen in de maatschappij.

De Kessler Stichting maakt graag gebruik van de kennis en expertise van Juttersgeluk. Met het strandjutten en uitsorteren hopen we onze cliënten een laagdrempelige en prettige arbeidsmatige dagbesteding te bieden. Zo kan ook vanuit de stad Den Haag een bijdrage worden geleverd aan het schoonhouden van onze mooie stranden.

Op 24 september, 8 oktober en 22 oktober worden de eerste strandexpedities gehouden. Als het in de smaak valt, wordt het een structurele activiteit.

Voor meer informatie over Juttersgeluk: www.juttersgeluk.nl

Masha Wight, manager primair proces Kessler Stichting