Aandacht in de media

Een ingezonden brief van een client naar de media heeft heel wat reuring veroorzaakt. Reuring over twee onderwerpen. Enerzijds het stigma van daklozen en de opkomst van de zogenaamde economisch dakloze. Hier onder vind u onze reactie.

Enkele clienten hebben zich de afgelopen dagen in de media uitgesproken over het stigma dat er bij velen is over mensen die, zoals zij, aangewezen zijn op een opvang voor dak-en thuislozen. De aanleiding was voor hen de voelbare weerstand tijdens een wijkinformatie avond tegen de komst van een tijdelijke locatie voor mensen zonder woning in een leegstaand voormalig kinderziekenhuis in Den Haag. Het lokale bericht werd snel landelijk nieuws en zowel de clienten als de Kessler Stichting werd gevraagd ‘aan te schuiven’ bij TV-programma’s. Het is aan de clienten zelf of ze daar aan mee willen werken. We bewonderen hun moed en initiatief zich uit te spreken en uit de anonimiteit te komen maar begrijpen heel goed wanneer zij voor deze oplopende aandacht verder bedanken.

Wat ons betreft: er zijn verschillende beelden van mensen die dakloos zijn. De aandacht die er nu is voor de zogenaamde economische daklozen (alleen een woon/geld probleem) is begrijpelijk; we zien daar een toename van. Echter; het neemt niet weg dat er ook veel (het overgrote deel) kwetsbare mensen in onze noodopvang zitten; kwetsbaar door de combinatie van verschillende problemen. Er is daar een eind 2017 een goed onderzoek van verschenen. Dat kunt u vinden door op deze link te klinken. Ook in het rapport van de Haagse Rekenkamer staan feiten om een goed beeld te krijgen. Voor een landelijk beeld is de koepelorganisatie Federatie Opvang het juiste kanaal.

Meer informatie: Federatie Opvang | Gemeente Den Haag | en de Haagse Rekenkamer

Kessler Stichting