Samenwerking Kessler Stichting en Sophia Revalidatie

Revalidatie daklozen mogelijk gemaakt

De Kessler Stichting en Sophia Revalidatie werken samen om te voorkomen dat cliënten na een revalidatietraject op straat terecht komen of het revalidatietraject niet gestart kan worden, omdat de cliënt geen vervolghuisvesting heeft.

Met deze samenwerking versterkt het netwerk zich rond kwetsbare mensen in de Haagse regio. Zonder vaste woon- en verblijfplaats hebben de sociaal kwetsbare mensen geen toegang tot de revalidatiegeneeskunde van Sophia Revalidatie. Hierdoor is een goede revalidatie na een behandeling, operatie of interventie in het ziekenhuis als gevolg van een ziekte of ongeval niet mogelijk. Uiteindelijk doel is dat iedere patiënt de zorg kan krijgen die hij of zij nodig heeft, op de juiste tijd en op de juiste plaats. De keten moet belast worden daar waar de zorg nodig is. Doorstroming van patiënten tijdens hun herstel is hiervoor noodzakelijk, met als laatste stap, weer naar huis. Doordat de Kessler Stichting opvang, zorg en begeleiding biedt, kunnen deze sociaal kwetsbare mensen wel revalideren.

De extra stap ondersteuning die ontstaat na een intensieve revalidatie, van ziekte naar weer leven zonder vaste verblijfplaats, vergroot de kans op het doorbreken van de neergaande cirkel naar een opgaande lijn en actieve participatie in onze samenleving. Daarnaast biedt Kessler zo spoedig mogelijk opvang en zorg aan onverzekerbare vreemdelingen zonder huisvesting volgend op een revalidatietraject bij Sophia. De samenwerking is met terugwerkende kracht sinds 1 september actief.

Foto: Bram Schinkelshoek, bestuurder Kessler Stichting en Willem Wiegersma, voorzitter van de raad van bestuur van Sophia Revalidatie en Rijnlands Revalidatie Centrum (vanaf 1 januari 2019 samen onder de naam Basalt)