Unieke strippenkaart voor arbeidsmatige dagbesteding

De Kessler Stichting heeft op vrijdag 25 januari samen met Reakt en de Prael de zogeheten ‘strippenkaart’ voor arbeidsmatige dagbesteding in Den Haag geïntroduceerd.

Doel van deze strippenkaart is om potentiële deelnemers aan dagbesteding (Wmo) laagdrempelig te laten kennismaken met een arbeidsmatig dagbestedingsaanbod. Een dergelijke kennismaking met arbeidsmatige dagbesteding, een waardevol alternatief voor werk,bestond niet eerder in Den Haag. De Kessler Stichting is de initiatiefnemer van deze strippenkaart in Den Haag en heeft hiervoor samenwerking gevonden met Reakt en De Prael. Reakt lag voor de hand, aangezien zij eerder een soortgelijke strippenkaart hebben bedacht en in diverse wijken in Rotterdam met succes hebben ingevoerd voor activiteiten in de buurt of bij welzijn. De Prael is een mooie sociaal ondernemer die de brug tussen arbeidsmatige dagbesteding en werk helpt te leggen. Deze samenwerking maakt het mogelijk om potentiële deelnemers te laten kennismaken met een divers arbeidsmatig dagbestedingsaanbod.

Uiteenlopende werkzaamheden zelf ervaren via strippenkaart
Bij de Kessler Stichting kan men kennismaken met de werkzaamheden binnen het sorteercentrum en vintage kledingwinkel Pakkie Deftig en Juttersgeluk Den Haag- om plastic op het strand te jutten. Bij Reakt kunnen deelnemers terecht bij Pluk!, een zorgboerderij met horeca, of creatieve workshops volgen bij Anders Bekeken Zuidwal. Bij De Prael kunnen deelnemers meewerken in het restaurant, de keuken of brouwerij. Via de strippenkaart kan men zelf ervaren welk werk het beste past.

Voordelen arbeidsmatige dagbesteding
Arbeidsmatige dagbesteding is een mooie manier om de kwaliteiten en ontwikkelmogelijkheden van mensen met een kwetsbaarheid aan te spreken. Niet de problematiek staat centraal, maar iemands potentie. Dit kan laagdrempelig en op maat.  Om te beginnen krijgen mensen een werkritme en structuur in hun dag.  Doordat men op een laagdrempelige manier werkervaring opdoet is de stap naar beschut werk, vrijwilligerswerk of een betaalde baan kleiner. Daarnaast is de ervaring dat er vriendschappen ontstaan doordat mensen meer sociale contacten hebben door dagbesteding.

Op de foto: De samenwerkingspartners en de leden van de cliëntenraden presenteren samen de strippenkaart.V.l.n.r. Chanel Huizing (lid cliëntenraad Kessler Stichting), Ruud Dorlas (lid cliëntenraad Reakt), Serena Marongiu (manager Reakt), Masha Wight (initiatiefneemster en manager primair proces Kessler Stichting), John Eddy Duin (lid cliëntenraad Kessler Stichting) en Jan Koppen (operationeel directeur brouwerij De Prael).

Fotograaf: Eveline van Egdom